Tuesday, June 11, 2013

Balconet bh - cups bekleden


In deze eerste serie tutorials laat ik het maken van een balconet bh zien waarbij ik voorgevormde cups gebruikt heb. De cups heb ik op maat geknipt (met behulp van een patroon van Kantje Boord, waar ik dit voor het eerst gedaan heb, Paula had er geen bezwaar tegen dat ik dit op het internet zou zetten, dank!).

Bij de workshop van Kantje Boord heb ik toch weer een aantal nieuwe manieren van werken geleerd. Zo werkt Paula met heel smalle naadtoeslagen (3,5 mm), ik werkte altijd met 1 cm toeslag. Dat werkte voor mij goed, maar ik moest toch altijd veel naadtoeslagen afknippen na het stikken. Nu werkt 3,5 mm voor mij op mijn machine niet prettig dus ik heb er 6 mm van gemaakt (de breedte van mijn voetje vanaf de naald tot de rand van het voetje). Scheelt een heleboel afknippen!
En één van de andere dingen die ze anders deed: bijna geen spelden gebruiken bij het aanzetten van elastiek. In al die jaren dat ik lingerie maak vond ik dat altijd heel vervelend: elastiek vastspelden en stikken, naden bijknippen. Nu zet ik alleen de eerste centimeter vast met een speld, begin met stikken en zet het elastiek op gevoel vast. Het werkt zoveel sneller! In de eerste week na mijn workshop zette ik vier slips in elkaar die al tijden op afronding wachtten.

Dus veel tips en trucs geleerd, maar ik zal een aantal dingen ook op mijn eigen manier blijven doen. De beschrijving van deze bh is de manier waarop ik het de eerste keer zonder begeleiding van Paula deed.

Voor deze bh maak ik gebruik van iets rekbaar tulekant (geborduurd kant) met dezelfde basiskleur als de voorgevormde cup. Hierdoor is er geen extra laag nodig onder het kant voor de kleur. Dat zal ik bij een volgende bh doen.

Stap 1 - De cup wordt op maat geknipt. Uiteraard kun je ook cups gebruiken die al helemaal klaar en op maat zijn. Over pasvorm en soorten ga ik het hier niet hebben. Ik naai alleen voor mezelf en soms voor m’n dochter, advies over pasvorm en verschillende typen cups heb ik (helaas) niet.
Markeer aan de binnenkant wat middenvoor is en wat de linker en rechterkant is.Ik heb hier een markeerstift met uitwasbare inkt voor gebruikt.


Stap 2 – de rand wordt met omvouwelastiek afgewerkt. Helaas een wat onscherpe foto.
Laat het elastiek een beetje uitsteken en speld het begin vast met 1 speld. Naai het met een zigzagsteek vast.
Ik ben geen liefhebber van omvouwelastiek, maar als je het heel rustig doet, langzaam stikken en een beetje aantrekken terwijl je stikt, gaat het steeds beter. Het is stikken – stoppen – stikken – stoppen…..waarbij je als je stopt steeds het elastiek weer een paar centimeters goed om de cup heen legt.




Stap 3 – De cup wordt bekleed. Dit is het patroon. De bovenkant is de kant die tegen de schulprand van het kant komt.
Let er zo mogelijk op (afhankelijk van het borduursel op het kant) dat er zo min mogelijk borduursel op de naadrand zit, en vooral niet op de punt die ik hieronder gemarkeerd heb. Dan is het moeilijk de bolling mooi rond te krijgen.
De tweede cup knip ik altijd op basis van de eerste, om te zorgen dat ik een goed spiegelbeeld heb.
Stap 4 - Stik de naad en laat de punt mooi rond uitlopen. Heel belangrijk om het mooi over de cup te kunnen spannen.
Stap 5 - Span het kant over de cup en begin met de rechte bovenkant. Afhankelijk van de mate van rek van het kant, kan het zijn dat het kant aan de zijkant iets over de rand getrokken moet worden. Dat is niet erg.
Stap 6 – Stik de bovenrand met een zigzagsteek vast en doe dat ook met de rest van de cup. Hier heb k de spelden verplaatst zodat ik goed vanaf de binnenkant van de cup kan stikken.
Stap 7 – afwerken: hier zie je dat het kant iets buiten de rand komt. Knip dat af.
Het resultaat: beide beklede cups. De rand heeft 3,5 mm naadtoeslag in dit patroon. Voor de cups heb ik dat zo gelaten. Je zult later zien hoe ik daarmee omga bij het inzetten.


Het vervolg: Deel 2 - Het maken van de band

No comments:

Post a Comment