Friday, June 21, 2013

Balconet bh - deel 2, de band


Dit bericht beschrijft het maken van de band van de bh. In deze bh heb ik gebruik gemaakt van baleinen aan de zijkant van de cup. Het patroon is in twee delen verdeeld. Sinds een tijd gebruik ik eigenlijk alleen nog het patroon van de band die ik in de loop van de tijd op mijn maat gemaakt heb en die ik heel prettig dragen vind. In de foto’s hieronder zie je het patroon zoals het was, eronder mijn aangepaste patroon met een breder achterstuk en een zogenaamde “downward hike”, die zorgt dat de band minder omhoog kruip. De cups pas ik zonodig aan zodat ze in deze band passen. In dit geval heb ik wel het deel waarin de cup ingenaaid wordt overgenomen.
In de foto hieronder zie je een stukje beugelband, erboven en eronder de naadtoeslagen. Ik wil dat er onder de cup niet teveel ruimte zit, eigenlijk niet veel meer dan de breedte van het beugelband).
Het elastiek dat onder de cup doorloopt zal straks onder het beugelband liggen.
Het knippen van de twee delen van de band. Omdat ik hier lycra gebruik kan het middenvoor aan de stofvouw gelegd worden.
Het middenvoordeel wordt verstevigd met tule dat niet rekt.
Leg de tule op de goede kant van het middenvoor deel en stik het vast.
Het tule naar de andere kant vouwen en aan de bovenkant doorstikken.
Ik stik met een lange zigzagsteek de tule vast op de lycra in de naadtoeslag.
Omdat mijn lycra niet zo heel stevig is gebruik ik een heel dunne rekbare tule als versteviging voor zij/achterpand. Ook dat heb ik vastgezet met een zigzagsteek. Of dit nodig is hangt helemaal af van de stevigheid van de lycra en van de mate van stevigheid die je zelf nodig hebt. Gebruik je een heel stevige lycra, dan is dit waarschijnlijk niet nodig (dan doe ik het in ieder geval niet).
Stik middenvoordeel en zij/rugpand aan elkaar, stik er een stuk beugelband op de naad, heel dicht tegen het stiksel aan. Hier gaat later de balein in.
Laat aan de boven- en onderkant van het beugelband een stukje ongestikt, omdat het elastiek hieronder nog gestikt moet worden.
Stik aan boven- en onderkant van het pand picot elastiek. De goede kant ligt boven en de picotrand naar de binnenkant.
Hieronder heb ik geprobeerd een foto te maken van hoe het onder de machine ligt: de lycra houd ik op de lijn van 0,5 cm, het elastiek steekt een beetje rechts daarvan. De naald staat in de linkerpositie, zodat het totaal weer komt op mijn naadtoeslag.
Nu stik ik, op gevoel het elastiek op de rand met een kleine zigzagsteek, net onder de picotrand.
Aan de kant van de cup heb ik de naadtoeslag vrij gehouden, om niet teveel lagen stof/elastiek te krijgen bij het omvouwen.
Draai het elastiek om en stik het met een stikkende zigzagsteek door. Aan de bovenkant wordt het elastiek over het beugelband voor de balein heen gelegd. Dit voorkomt irritatie net onder je arm/oksel later.
Aan de onderkant het beugelband vrij laten!! 
De band is nu klaar.
Hieronder zie je hoe het beugelband voor de balein ligt: aan de bovenkant onder het elastiek, aan de onderkant eroverheen (en nog niet dicht natuurlijk).


Het vervolg: deel 3 - het inzetten van de cups

No comments:

Post a Comment