Friday, June 21, 2013

Balconet - deel 4, afwerking

Wat rest is nu de afwerking: schouderband met ringetje en schuifje en de sluiting.

In mijn patroon voor het achterdeel loopt het schouderband aan de rand door. Ik knip het achterpand zodanig bij dat het exact even breed is als de sluiting.
Knip het schouderband in twee gelijke delen en stik het met een brede zigzagsteek vast , met de rand exact op de rand van het achterpand. Het uiteinde laat ik iets uitsteken zodat ik het straks mooi gelijk kan snijden.
De naadtoeslag wordt bijgeknipt en het ringetje eroverheen geschoven.
Let het schouderband terug en stik vast met een hele kleine, smalle zigzagsteek. Knip dan pas het schouderband af. Dit werkt veel makkelijker met vaststikken dan werken een kort, afgeknipt stuk.
Het schouderband wordt gelijk gesneden/geknipt met de lycra.
En de sluiting vastgezet (met een zigzagsteek)
Het resterende schouderbandstukje wordt over het schuifje geplaatst en ook met een heel smalle zigzagsteek vastgezet.
Dit stuk wordt van achter naar voren door het ringetje gehaald.
En vervolgens het schuifje.
Beugels en balein worden nu in het beugelband geplaatst, alle openingen worden met een kleine zigzagsteek (trens) vastgezet (onderkant balein, middenvoor en onder de arm).
Het schouderband wordt aan de cups gezet, weer met een kleine zigzagsteek. Probeer even waar ze het prettigst zitten voordat je ze vastnaait.
Mijn paspop is nog wat breder dan ik ben op deze hoogte en ik krijg de bh dan ook niet dicht. Maar je ziet wel dat de achterkant ronding krijgt, terwijl het patroon nagenoeg recht is.
De finishing touch is natuurlijk het strikje.
 

No comments:

Post a Comment