Sunday, June 23, 2013

Bh met kanten tussenstukje



Deze beschrijving heb ik lang geleden al eens op m'n algemene weblog geplaatst. Het gaat niet om het maken van de totale bh, maar om het stukje middenvoor als je daar kant wilt gebruiken zoals in het voorbeeld hieronder en de inspiratie uit confectie-bh's hierboven. Het middenvoorstukje is aan de schulprand van het kant geknipt.


  • Knip het middenvoorstukje met de zoomlijn op het diepste punt van de schulp. De golvende/uitstekende delen van de rand zullen onder het elastiek uitkomen. Om te zorgen dat ik een rechte onderkant kon maken, heb ik het tussenstukje met een naad in het midden verwerkt. Meestal wordt het stukje aan de stofvouw geknipt, maar dat heb ik hier dus niet gedaan.
  • Naai het tussenstukje en verstevig het zoals je voor iedere bh doet. Stik het vervolgens aan het zij/rugpand.

  • Knip de totale lengte elastiek voor de onderkant van de bh en markeer middenvoor en de punten waar de scheiding tussen middenvoor en zij/achterpand zit. Dat kan met spelden, in de foto zie je het blauw van de verdwijnstift die ik gebruikt heb (markering verdwijnt met water).

  • Stik het elastiek met een kleine zigzag aan de onderkant van de bh, maar laat het middenstukje vrij.
  • Knip de naadtoeslagen van het zij/rugpand korter
  • Vouw het elastiek naar binnen en stik het door met een stikkende zigzagsteek. Hierbij stik je bij het middenvoordeel het elastiek vast.

Het kant van het middenvoorstukje is dus alleen maar vastgemaakt met de stikkende zigzag. Je kunt ook een twee keer een gewone smalle zigzag aan boven en onderkant stikken. Dat is nog stabieler.
http://lh6.ggpht.com/_qwCJkXRo8Es/R-5vQ5s4QDI/AAAAAAAACG4/794IpYHJ_BI/s400/2%20Overview%20of%201st%20step.jpg

1 comment:

  1. Je brengt me op een idee met dit blog bericht dank je wel.

    Corina

    ReplyDelete