Friday, June 14, 2013

Lycra verstevigen

Soms wil ik met dun, erg rekbaar lycra werken. Dat kan ik niet zonder meer gebruiken, omdat ik meer steun/versteviging nodig heb dan de lycra alleen kan geven. Daarom gebruik ik versteviging onder de lycra.
Nadeel daarvan kan zijn dat er plooitjes ontstaan doordat de lagen over elkaar gaan schuiven. In de onderstaande foto zie je dat op de onderkant van het middenstuk. Geen mooi resultaat.

Afhankelijk van het patroondeel gebruik ik een tule met of zonder rek. Het middendeel altijd zonder enige rek, de (onder)cups meestal met tule met een beetje rek. De tule zal dan minder rek hebben dan de lycra die eroverheen komt.

Voor deze foto's heb ik een zwarte tule gebruikt, zonder enige rek. Voor deze lycra in een echt werkstuk zou ik wit of huidkleurig tule gebruiken.

Knip het patroondeel uit tule en lycra, beide even groot.

 

Hier zijn beide lagen op elkaar gespeld, zodat  je kunt zien dat beide lagen even groot zijn.



De lycra wordt aan alle kanten iets uitgerekt over de randen van de tule en vastgespeld. Hoeveel je moet rekken hangt af van de mate van rek van de lycra. Ik heb in dit geval zo'n 2 à 3 mm uitgerekt.

Wanneer je het patroondeel nu op een gladde ondergrond legt, zal het niet meer vlak blijven liggen.


Stik de lagen samen met een kleine zigzag of rechte steek. Stik in de naadtoeslag.

Knip de uitstekede randjes lycra af.


Het patroondeel heeft nu weer de originele vorm, maar ziet er een beetje vreemd uit. Dat is geen probleem voor het verder er mee werken.

 

Nadat de onderdelen in elkaar genaaid zijn zal de lycra bij het dragen mooi over de onderlaag gespannen zijn, zonder plooien.



No comments:

Post a Comment